İlim Eğitim kurumları

Egzersiz Neden Zayıflatmaz?

Lütfi USLU

Lütfi USLU

E-Posta : uslulutfi@yahoo.com

Son zamanlarda yapılan araştırmalar egzersiz yapmanın, spor salonu reklamlarında ya da televizyon programlarında söylendiği kadar kilo vermeye etkisi olmadığını gösteriyor. Bunun iki sebebi var. Birincisi egzersizin açlığı uyarması ikincisi ise egzersizden sonra, normale göre daha az hareket edilmesi.

 

Time Dergisi son sayısında “Egzersiz Neden Zayıflatmaz” başlıklı bir makale yayınladı. Yazıya göre egzersiz, daha çok yememize ve daha az hareket etmemize sebep olarak kaybettiğimiz kaloriyi geri almamıza sebep oluyor. Çünkü egzersiz yaptıktan sonra daha fazla açlık duyuluyor, insanlar kendini ödüllendirmek istiyor ve yorgunluktan dolayı daha az hareket ediliyor. Yazının ayrıntıları şöyle:

 

Kalori yakmak için aşırı kas hareketleri yerine, hareketleri bütün güne yaymak daha doğrudur. Aslında sorun egzersiz değil, onu nasıl tanımladığımız. Bütün gün boyunca oturup, sonra 30 dakika boyunca egzersiz yaparsanız kaslar ağrıyacak ve daha fazla kasları oynatmak istemiyeceksiniz. Belki de az egzersiz yapılırsa yürümek için, alışveriş için, yemek yapmak için, temizlik için daha enerjik olunabilir. Asıl problem söylendiği gibi insanların spor salonlarına gitmemeleri değil, bilgisayarın başından kalktıktan sonra gidilen alışveriş merkezi ya da herhangi bir yerde asansörü kullanmamalarıdır.

 

Birçok insan kilo vermeyi, hem egzersiz yapıp hem de pasta ve içeceklerden kaçınmayı öğrenebileceğimiz bir irade meselesi zannediyor. Bazılarımız bunu yapabiliriz ama doğa bizi bunu uzun süre yapacak şekilde donatmadı. Kendini kontrol kas gibidir ve onu kullandığın her gün zayıflar. Kendimizi sıkı spor ve rejim için zorladığımız zamanlar, daha az hareket ve daha kalorili yiyecekler olarak bize geri dönebiliyor.

 

Ne kadar çok enerji harcarsak o kadar çok besin tüketiriz. Eğer fiziksel olarak çok aktifsek daha çok acıkır ve daha çok yeriz. Bu bakımdan fast food restaurantlarındaki çocuk oyun alanları da oldukça şüphe uyandırıcı. Bir çocuk 5 dakika oynayıp 50 kalori yaktıktan sonra içeriye girip 500 hatta 1000 kalori tüketebiliyor.

 

Egzersizin kalp sağlığımızı kuvvetlendirmesi, hastalıklardan korunmamıza yardımcı olması, akıl sağlığımızı ve kavrama gücümüzü arttırması gibi birçok faydası vardır. Ancak bize bu faydaları sağlayan aşırı yorucu, terletici, zorlayıcı aktiviteler değil, uyanık olduğumuz saatlerde düzenli olarak hareket etmemizdir. İhtiyacımız olan sadece yürüyüş yapmak, bahçe ile uğraşmak, oyun oynamak gibi fiziksel aktivitelerle daha fazla hareket etmektir. Fakat 1980’lerden sonra bu doğal hareket etme eylemlerinin yerlerini her yerde hızla çoğalan spor salonları aldı. “Acaba bu spor salonlarında vücutlarımızı bu kadar germemize gerek var mı?”  sorusu aklımıza takılıyor.

 

Exeter Universitesi’nin bir araştırmasında top oynama, yarış yapma gibi oyunlarla sürekli hareket eden çocukların, yoğun spor egzersizlerine katılan çocuklar kadar sağlıklı oldukları bulundu. Ayrıca yapılan bir başka araştırmada, obezlerin zaten diğerlerinden daha çok egzersiz yaptığı bulundu. Walter Red Army Medical Center’in Mayıs sayısına göre yüksek kilolu kişilerin diğerlerinden halihazırda daha çok kalori harcadığı söyleniyor. Yüksek kilolu kişiler günde 3064 kalori harcarken normal kilolu kişiler 2080 kalori harcıyor.

 

Kısacası kilo kaybetmek, ondan kurtulmak için ne kadar çalıştığımıza değil, ne kadar yediğimize daha çok bağlı. Sağlığınızı geliştirmek için egzersiz yapmalısınız ama dikkatli olun, aşırı egzersiz kilo almanıza sebep olabilir.

 


İzlenme: 970
htmlPaginator

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

Misafir olarak yorum yapıyorsunuz. Üye Girişi yapın veya Kayıt olun.

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR