Koşmak, Dizler İçin Gerçekten Kötümüdür?

Lütfi USLU

Lütfi USLU

E-Posta : uslulutfi@yahoo.com

 Koşmanın, özellikle uzun mesafelerde yapıldığında, eklemler için zararlı olduğu düşünülür. Koşarken her attığımız adımda, eklemlerimize vücut ağırlığımızın sekiz katı yük bindiğinden, aksini düşünmek zor gibi görünebilir.

 

Time Dergisinin geçen haftaki haberine göre şimdiye kadarki birçok araştırma, koşmanın eklemlere zarar verdiğini gösterse de, son yapılan bazı çalışmalar, aksini, yani koşmanın eklemlere faydalı olduğunu göstermeye başladı.

 

Genel düşünce düzenli koşmanın ya da fazla sporun, eklemlerde aşınma meydana getirdiği ve ileriki yaşlarda, eklemlerdeki kemikleri çevreleyen kıkırdakların zarar görmesiyle ya da erimesiyle oluşan osteoartrit riskini arttırdığı yönündedir. Ancak geçtiğimiz yıllarda yapılan çalışmalar bunun aksini, düzenli sporun ileride oluşabilecek eklem sorunlarını önleyebileceğini gösteriyor.

 

Yeni bulgular egzersiz yapanların daha sağlam ve sağlıklı kıkırdaklara sahip olduğunu göstermektedir. Osteoartritin, egzersizden daha çok, kalıtım ya da şişmanlık gibi risk faktörlerine bağlı olabileceği düşünülüyor. Örneğin şişman kişiler ağırlıklarına göre, daha zayıf eklemlere sahip olduklarından eklem kireçlenmesine 4 kat daha fazla yatkındırlar.

 

Prof. James Fries kıkırdakların (eklemlerdeki, kemikleri çevreleyen yumuşak doku) kanlanacak damarlara sahip olmadıklarını, gerekli oksijeni ve besini hareketlerle oluşan sıvı değişiminden sağladıklarını belirtiyor. Kıkırdaklara yük bindiğinde, bünyelerindeki sıvıyı dışarı bırakıyorlar, yük kalktığında sıvıyı emiyorlar. Bu pompalama hareketiyle beslenen kıkırdakların sağlıklı olabilmesi için, düzenli koşmalı ya da egzersiz yapmalıyız.

 

Düzenli koşmak sağlıklı kıkırdaklara sahip olmanın yanında, baldırlardaki kaslarımızı kuvvetlendirerek dolaylı olarak kemiklerimizin kuvvetlenmesine de katkıda bulunur. Çünkü güçlenen kaslar, kemikleri yay gibi çekerek onlara kuvvet uygular ve zamanla kemiklerin kuvvetlenmelerini sağlar.

 

Bu arada, spora ara verip tekrar başlamanın sakatlık riskini arttırdığını da hatırlatmakta fayda görüyorum. Çünkü kış aylarında genelde koşulara ya da egzersizlere ara verilip, baharda tekrar başlanıyor. Bu geçiş dönemlerini ortadan kaldırılmamız ya da uzun bir aradan sonra spora tekrar başlarken, vücudumuzu birden zorlamamamız, oluşabilecek sakatlıkları önleyecektir.


İzlenme: 1511
htmlPaginator

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

Misafir olarak yorum yapıyorsunuz. Üye Girişi yapın veya Kayıt olun.

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

YAZARLAR

KOCAELİ - HAVA DURUMU

KOCAELI

ÇOK OKUNANLAR

FOTO GALERİ

VİDEO GALERİ