Kırçuval: Dijital dünyanın parasız çalışanlarıyız

Kocaeli Kitap Fuarı'na katılan eğitimci yazar Yelda Kırçuval, gençleri sosyal medyada bekleyen tehlikelere dikkat çekti

O aslında bizden biri, Karamürsel’in kızı. Yıllarca televizyon ekranlarında sunumlarını keyifle izledik, TRT ve özel tv kanallarında spikerliğin yanı sıra program yapımcılığı ve sunuculuk da yaptı. Özel röportajlar ve köşe yazılarıyla yazarlığa ısındı. Şimdiyse sosyal medyada deneyimlerini Z kuşağı gençlerle paylaşıyor. Spiker, sunucu, program yapımcısı, sunucu, eğitimci, yazar ve sosyal medya fenomeni Yelda Kırçuval, 13. Kocaeli Kitap Fuarına ilk kez konuk oldu. Ekranlarının sevilen yüzüyle söyleşisi öncesinde Kocaeli Büyükşehir Belediyesi olarak özel bir röportaj yaptık. Gençlere büyük önem veren Kırçuval, Z kuşağı için, ‘’O kadar tatlı bir Z kuşağı var ki; ne istediğini bilen, ayağı yere sağlam basan gençler. Ben onlarla kendime hep format atıyorum. Sosyal medya ise gençleri yanlış yönlendirebilir. Öyle bir duruma geldik ki bizler dijital dünyanın parasız çalışanlarıyız. Sosyal medyanın algoritmasına hizmet ediyoruz’’ ifadesini kullanıyor.
 
‘’KİTAP FUARI BİR ARMONİ’’
Öncelikle kendi şehrinde ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin düzenlediği 13. Kocaeli Kitap Fuarı’nda bulunmaktan duyduğu memnuniyeti, ‘’Kocaeli’nin fuar kapsamında okumanın ne kadar önemli olduğunun altını çiziyor olması, bir yazar olarak ve bir medya mensubu olarak benim için çok önemli. Muhteşem bir armoni var burada. Birbirinden farklı renklerin, öğretilerin bir araya geldiği bir yer. Şu an benim için çok keyifli. Bu armoni çok özlediğimiz bir şey. Çocukluk yıllarım, hayallerimin tavan olduğu zamanlar Karamürsel’de geçti. Ailem hala Karamürsel’de yaşıyor. Duygular şelale durumundayım şu anda. Kocaeli benim için çok kıymetli’’ sözleriyle aktaran medya dünyasının deneyimli ismine, ‘’Yıllarca sizi televizyonlarda haber sunarken izledik, sonra program yapımcılığı ve yarışma jüriliği geldi. Şimdi ise sosyal medya fenomenleri arasında yer alıyorsunuz. Bu arada çok ses getiren 3 kitap yazdınız. Bir kadın olarak bunları yaparken ne zorluklar yaşadınız?’’ sorusunu yönelttik.
 
‘’ZORLUKLARA EYVALLAH DEDİK’’
Bir kadın olarak yaşadığı zorlukları medya dünyasına girdiği 20’li yaşlarından itibaren hissetmeye başladığını aktaran Kırçuval, ‘’Kendime dedim ki; seni anlamayanlar, dinlemeyenler, zorlayanlar olabilir, kapılar yüzüne kapanabilir ama ayakta duracaksın… Kadın ve erkek olarak, insan olarak hepimiz için zorluklar var. Bireyselleştirmeden, üzerinden nasıl geleceğimizin pencerelerini aralayarak zorluklara baktım. Zorluk mu eyvallah dedik, sıkıntılara eyvallah dedik’’ yanıtını verdi.
 
‘’GENÇLERLE KENDİME FORMAT ATIYORUM’’
Rekabetin çok yoğun yaşandığı medya dünyasında kendine sağlam bir yer edinen, ardından sosyal medyada da çok takip edilen bir fenomen olan Yelda Kırçuval’a, ‘’Kadınların en çok şikayet ettikleri konulardan biri iş hayatının erkek odaklı olmasıdır. Sosyal medya dünyası da böyle mi, orada da erkekler ile kadınlar arasında bir rekabet var mı? Varsa kim daha şanslı?’’ diye sorduk. Bu sorumuza Z kuşağı odaklı yanıt veren Kırçuval, ‘’Yeni medya benim eğitimini de verdiğim bir alan. Z kuşağı sosyal medyanın tam da göbeğinde. Bir kadın olarak sosyal medyada her şeyi çok iyi anlamam gerekiyor. Yanlış anlaşılmaların, yanlış bilgilerin etkin ve yetkin olduğu bir alan sosyal medya… Bir kadın olarak sosyal medyada talihsiz ve niyetiyle kelamıyla hayat felsefesiyle örtüşmeyen, eğreti kimliklerin siber zorbalığını ben de yaşıyorum ama bilinçli olduğunuz zaman bunu nasıl karşılayacağınızı biliyorsunuz. O kadar tatlı bir Z kuşağı var ki; ne istediğini bilen, ayağı yere sağlam basan gençler. Ben onlarla kendime hep format atıyorum’’ ifadesini kullandı.
 
“SOSYAL MEDYANIN ALGORİTMASINA HİZMET EDİYORUZ”
Ardından okurlarıyla buluştuğu söyleşisinde sosyal medyanın gelişen teknolojiyle hayatımıza girdiğini ifade eden Kırçuval, “Dünya dijitalleşti. Sosyal medya bizi değil, biz sosyal medyayı kullanacağız. Gördüğümüz her şeyi önce değerlendirecek, gerçekliğini sorgulayacağız. Çocuklarımız sosyal medyada çok fazla vakit geçiriyor. Sosyal medya bağımlısıyız. Çalışma hayatı olmayan kadınların yüzde 80’i sosyal medyada vakit geçiriyor. Gördüğü her şeye inanıyor ve bunlardan etkileniyor. Bunun için medya okuryazarlığının arttırılması gerekiyor. Sadece gençlere değil, her eve girebilecek şekilde herkese eğitim verilmeli. Çünkü sosyal medya bizleri yanlış yere yönlendirebilir. Öyle bir duruma geldik ki bizler dijital dünyanın parasız çalışanlarıyız. Sosyal medyanın algoritmasına hizmet ediyoruz” dedi.