Reklam
Reklam
Reklam
Reklam
Reklam
Reklam
Reklam

"Asrın Projesi" coşkulu bir törenle açıldı

“Asrın Projesi” olarak nitelendirilen Marmaray, Üsküdar İstasyonu’nda geniş katılımlı bir törenle açıldı.

 "Asrın Projesi" coşkulu bir törenle açıldı
30 Ekim 2013 - 09:05
 “Asrın Projesi” olarak nitelendirilen Marmaray, Üsküdar İstasyonu’nda geniş katılımlı bir törenle açıldı. Açılış törenine Cumhurbaşkanı Gül ve Başbakan Erdoğan'ın yanı sıra birçok yerli ve yabancı siyasetçi de katıldı. Açılış öncesi Kıyı Emniyeti'ne ait gemiler su fışkırtıp, korna çalarak denizde gösteri yaptı. Tören, saygı duruşunda bulunulması ve İstiklal Marşı'nın söylenmesiyle başladı. Cumhurbaşkanı Gül ve Başbakan Erdoğan ile diğer katılımcılar, trenle denizin altından Avrupa Yakası'na geçerek Yenikapı İstasyonu'na gitti. İstanbul Boğazı’nın 62 metre altındaki demiryolu hattıyla günde bir milyon kişi, iki kıta arasını 4 dakikada geçebilecek. Toplamda 5 istasyondan oluşan Marmaray’da, Kazlıçeşme-Ayrılıkçeşme arası 16 dakikada kat edilecek.
 
MARMARAY 15 GÜN ÜCRETSİZ
 
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Marmaray’ın ilk 15 gün ücretsiz olacağını açıkladı. Açılış kurdelasını Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ile birlikte kesen Başbakan Erdoğan, Marmaray’ın ilk 15 gün ücretsiz olduğunu söyledi. 15 gün sonra 1.95 lira karşılığında Marmaray’da yolculuk yapabilecek. Yolcular denizin altında cep telefonlarını kullanabilecek. Ancak güvenlik sebebiyle sadece arama yapabilecekler.
 
RAKAMLARLA MARMARAY
 
Marmaray, Avrupa ve Asya yakasını İstanbul Boğazı'nın altından birleştiren, Gebze ile Halkalı arasında konumlandırılan ve üç bölümden oluşan bir proje. İnşaat tamamlandığında Marmaray'a bağlı hat, 1,4 km. (Tüp tünel) ve 12,2 km. (Delme tünel) TBM boğaz geçişi ve Avrupa yakasında Halkalı-Sirkeci, Anadolu yakasında Gebze-Haydarpaşa arasındaki kısımlar olmak üzere yaklaşık olarak 76,3 km uzunluğunda olması planlanmaktadır. Farklı kıtalardaki demiryolları İstanbul Boğazı'nın altından batırma tüp tüneller ile birleştirilecektir. Marmaray Projesi 60,46 metre ile, raylı sistemler tarafından kullanılan dünyanın en derin batırma tüp tüneline sahiptir. Projenin kullanım ömrü 100 yıl olarak düşünülüyor. İnşaatı yüzde 95 oranında tamamlanan Marmaray'ın deneme seferlerine 4 Ağustos 2013'de başlandı.
 
Marmaray projesi teknik bilgiler ise şöyle: Yüzeysel metro kesimi uzunluğu 63 kilometre, Demiryolu Boğaz Tüp Kesimi Toplam Uzunluğu 13,6 kilometre, Delme tünel uzunluğu 9,8 kilometre, Batırma tüp tünel uzunluğu 1,4 kilometre, Aç-kapa tünel uzunluğu 2,4 kilometre, Yüzeydeki İstasyon sayısı 37 adet, Yeraltındaki istasyon sayısı 3 adet, Alınan araç sayısı 440 adet. (2015'e kadar), İstasyon Boyu 225m (en az), Bir Yöndeki Yolcu Sayısı 75.000 yolcu/saat/tek yön, Maksimum Eğim 18, Maksimum Hız 100 km/saat, Ticari Hız 45 km/saat, Tren Sefer Sayısı 2-10 dakika
 
MARMARAY, PARA BASACAK
 
Türkiye’nin yaklaşık 150 yıllık rüyası Marmaray, Hazine’nin de kasasını dolduracak. Açıklanan rakamlara göre İstanbul Boğazı’nın altından yapılacak seferlerden günlük 2,4 milyon lira gelir elde edilecek. Öngörülen rakamlar gerçekleşirse boğazın zeminine yatırılan 8 milyar lira yaklaşık 9,4 yılda amorti edilecek.
 
Yapılan açıklamalara göre, Marmaray’dan tek yönde saatte 75 bin, günde ortalama 1 milyon 200 bin yolcu taşınacak. Bilet fiyatları ise şehir içi ulaşımda olduğu gibi 1,95 lira şeklinde uygulanacak. İstanbulkart da kullanabilecek. Dolayısıyla boğazın altından yapılacak toplu ulaşımdan elde edilecek gelir günlük 2 milyon 340 bin lira civarında seyredecek.
 
Karayolları Genel Müdürlüğü’nün verilerine göre, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü (FSM)’nden Eylül ayı itibarıyla yapılan geçişlerden 19 milyon 305 bin 217 lira gelir elde edildi. Köprü geçişlerinden araç başına cinsine göre 4,25 ila 32,25 lira arasında ücret alınıyor. 1973'te açılan Boğaziçi Köprüsü'nün inşaatı 21,7 milyon dolara mal oldu. 1986-1988 arasında inşa edilen FSM Köprüsü'nün maliyeti de 400 milyon dolardı.
İETT, halihazırdaki 181 hattını Marmaray ile entegre hale getirdi. Bu çerçevede 5 yeni otobüs hattı oluşturdu. Marmaray’la faaliyete geçen hatlarla yolcular aktarma yaparak Silivri’ye kadar gidebilecek. Marmaray’da bilet ücretleri de tam 1,95 TL, öğrenci 1 TL olacak. Aktarmalı en uzak mesafe için alınan ücret 7 liraya kadar çıkabilecek.